To je asi nejdůležitější sdělení sebereklamního mailu písničkáře Hutky, zveřejněného na BL, který vyvolal menší polemiku (1,2,3,4).
Pan Hutka je, jak se zdá, zcela zaskočen naprostým nezájmem o svou osobu. Nedokáže pochopit, proč lidé odmítají jeho tvorbu, tedy lépe řečeno, nestojí jim ani za to odmítání. Oni ji přímo ignorují. Přitom důvody jsou naprosto zřejmé. Je to hloupý výběr témat a velmi slabé hudební schopnosti.
Plamenně brojit proti komunismu 20 let po jeho pádu (viz jeho účinkování v televizních pořadech) není už ani k pobavení, ale trapnost, kterou lze sice nanutit televizním koncesionářům, avšak dobrovolně si to nikdo nekoupí. Naprosto hloupý útok na Nohavicu donutil navíc posluchače k volbě mezi nimi. Tento souboj musel Hutka prohrát ja umělecky, tak osobně. Kdo si pamatuje život za bolševika a nechová se pokrytecky, nehodí první kamenem. Od dlouhodobého parazita na těle Nizozemského království to zní zvláště pikantně.
O umělecké stránce lépe nehovořit. Monotónní písničky, katastrofálně zazpívané, se stejně špatným doprovodem a pořád víc a víc stejné. I kdyby Hutku napadly kdoví jak převratné myšlenky (jakože nenapadají), v tomto trapném a katastrofálním provedení je nikdo poslouchat nebude. Opravdu se nedivím, že to nikdo nekupuje a co je ještě horší, na rozdíl od Kryla či Nohavici, ani nehraje:
Minule jsem sice už o tomto svém novém CD, natočeném 29. ledna 2009 na koncertu ve Světlé nad Sázavou napsal, ale nevyfutroval jsem to žádnou reklamní kampaní na billboardech u dálnice na Brno, tak si toto CD za 200 Kč s ručně tištěným obalem objednali jen tři lidé.
Pro mne je pan Hutka šumařem, který jen dobře využil dobového znechucení ze všudy přítomné bolševické demagogie. Jen na tomto základě se mu podařilo prodat své protirežimní zmetky. Není divu, že tento obchodní model 20 let po pádu komunismu nefunguje.
Dík, že jste na Hutkovu reklamu a články v BL upozornil.Hutku jsem dlouho neslyšel, ani nečetl. Jeho starší písničky se mi líbily, rovněžtak útlá knížka "Dvorky", která vyšla v r. 1980 v torontském Publishers 68."Dlouhodobý parazit ne těle Nizozemského království"? No jo, kapitáne, takhle květnatě se psalo a nadávalo za komančů. Pokud je mi známo, Hutka byl po podpisu Charty 77 donucen opustit v r. 1978 ČSSR.Hutkovu novější tvorbu neznám a tak ji nebudu ani hodnotit. Těch pár písniček, které jsem si teď vyposlechl, se mi textově docela líbí, nejsou ani sentimentální, ani cukrkandlové a místy mají i básnický půvab použitím neotřelých slov. Populární ty písničky holt asi nebudou, quel malheur!Kádrovácká recenze Štěpána Kotrby mi příjde zcela zaujatá a proto i ujetá.
Já se rovněž Hutky zastanu. Osobně mě písničkáři nezajímají a jediný, který mě kdy zaujal, je Karel Kryl. Ale Hutka rozhodně pro spoustu lidí v 70. letech znamenal strašně moc. Jo, už neznamená, to se stává. Před bolševikem neutekl – donutili ho vystěhovat ("nabídli" mu to), takových bylo víc – písničkářů, malířů, básníků, intelektuálů atd. Všichni na Západě "parasitovali"? Nohavica je stále populární (nevím proč, ale nerozumím tomu, budiž), to ovšem neznamená, že musí být nutně lepší a už vůbec ne, že pro tuhle zemi a její obyvatele víc znamená. Pořád mám za to, že se Hutka trapnou písničkou o udavačovi neshodil tak, jako právě udavač udáváním.
Mně Hutka nikdy nic neříkal, narozdíl například od Nohavici, a jediná píseň, kterou si s ním dovedu spojit, je Náměšť, a to si ještě nejsem jistý, že ta píseň existuje a že je jeho.Čili jeho "kauzu" nijak zvlášť nesleduji, ale z toho, co ke mne proniklo, soudím, že Hutka z nějakého důvodu dospěl k názoru, že to že neměli rádi komunisti je podmínka nutná a postačují k tomu, aby byl na vždy populární, a že kvalita umělce se přímo odvíjí od jeho občanských postojů.No a protože já si to nemyslím, tak ani pro Hutku nenacházím pochopení, na druhou stranu, na pranýř ho přibíjet nehodlám.P.S. Pane Zemane, "takhle květnatě se psalo a nadávalo" nejenom za komunistů, z vlastní zkušenosti vám mohu potvrdit, že to stále trvá, i když se v poslední době pro svoji láci prosazuje spíše přímočare hulvátský styl naší "elity".
Pane Tribune, Náměšť je vskutku Hutkova píseň, též se mi docela líbí, jen je mi nejasné, proč se jmenuje Náměšť a ne třeba Pacov. Tady je její text, který studují nějací příznivci jazyka českého: http://www.cesky-jazyk.cz…st.html
>Všichni na Západě "parasitovali"? Všichni ne, ale pan Hutka patrně ano. http://www.axiss.cz…mlouvani.html Podobné věci jsem četl i jinde. Co tam vytvořil tak světoborného? Krylovy písničky z emigrace jsou známy, Nohavicovy z dob komunismu také. >řed bolševikem neutekl – donutili ho vystěhovat ("nabídli" mu to), takových bylo víc – písničkářů, malířů, básníků, intelektuálů atd.A jak to udělali, přehodili ho přes plot? Kdyby chtěl, zůstal. Já mu nic nevyčítám, žádný člověk není povinen dělat davu hrdinu, ale rozhodně z volil lehčí cestu. Jediné, co by pak ale člověk dělat neměl, je hloupě se trefovat to těch, kteří si vybrali tu těžší cestu. >Nohavica je stále populární (nevím proč, ale nerozumím tomu, budiž), To je velmi jednoduché, je muzikální a rýmování mu jde velmi dobře. Zdejší lidovky hraje v naprosto správném duchu, umí přesvědčit. Je to prostě obyčejný, zcela klasický písničkář. Nejsem žádný jeho fanda, ale aspoň se to dá poslouchat.Hutku raději moc nehodnotím, když hraje tak docela trpím. >Pořád mám za to, že se Hutka trapnou písničkou o udavačovi neshodil tak, jako právě udavač udáváním.Hluboce se mýlíte, Hutka jen přivalil balvan na svůj hudební hrobeček, nakonec to vidíte podle jeho plačtivého mailu. Nějak jsem se tím nezabýval, musím se kouknout, co to vlastně údajně měl Nohavica prásknout. Faktem ale je, že mu to příliš neuškodilo. Lidé s bolševickou zkušeností si totiž daleko více více váží těch, kteří zůstali a bojovali (i když to třeba nebyli rytíři bez bázně a hany) než těch (a teď to prosím neberte osobně), kteří poštěkávali zpoza plotu železné opony.
[3] >že to že neměli rádi komunisti je podmínka nutná a postačují k tomu, aby byl na vždy populární, a že kvalita umělce se přímo odvíjí od jeho občanských postojů.Tribune, to je naprosto přesné. Já dokonce mám pocit, že velmi jemně naznažuje, že všichni co ho ignorují jsou bolševici:) Připomíná mi to jednu českou pohádku:" … a to řeknou mě, který tolik stonal…":)
[7] Tuto písničku obdivovaly zejména postpubertální dívčiny sentimentálně sladkého ražení, kořené intelektuáln í pózou. Její znalost včetně zvládnutí upřímně romantického přednesu tvořila na trhu sexuální požitků značnou komparativní výhodu:) V užším kruhu jsme ji napřed přepracovali do velmi neslušné parodie, kterou jsem ze slušnosti zapomněl:) Jednou jsme dokonce hráli hru, každý po řadě musel přidal nějakou potřeštěnou sloku a kdo to nezvládl platil další flašku jabčáku. Písnička je vlezlá jako veš šatní:)
No a kdoví jestli je Hutkova .. dělal dost věcí od Veita, Hvězdoně, texty od Zorky .. no, lidovej bard sedmdesátejch to rozhodně byl, zatimco Nohavica teprve začínal nesměle psát texty Marušce Rottrový, trochu se vecpal na to vakuum co zbylo po Krylovi, ale na něj, ani na Mertu, Třešňáka nebo Kalandru textově ani muzikantsky neměl. A na ty si spravedlivě už nevzpomene skoro nikdo 😉
Jo Třešňáka jsem měl taky rád, protože hrál hodně maj7 akordy!…;-)Náměšť rozhodně nemusím, ale ať se Vám to líbí nebo ne, patří k celonárodním evergreenům, podobně jako Stánky, Náhrobní kámen nebo Bedna vod whisky (osobně nevyhledávám jedinou ze zmíněných písní).
Ještě bych dodal, že Hutka v 70. letech skutečně dělal to, co se nesmělo. Srovnejte si to s dnešní mainstreamovou, zcela legální a nezávadnou "provokací" v dílech Davida Černého.
No spíš se všichni snažili pohybovat na hraně, a zatimco Hutka s Třešňákem přepadli, Merta to nějak ustál a Nohavica se držel co možná na bezpečný straně … jistěže Hutka měl v sedmdesátých co říct (nejen k oblbování děvčat, v tom stejně předběh ten Kámen a vytlačili kromě Stánků i ten Nohavica s Ámajem Plíhalem) a takový to "tady domov mám" byla temnota přímo krystalická a hmatatelná (když už má Čulík i z Kryla depku). Ovšem k umění holt patří i to "včas odejít" do historie …
Nejsem sám, u koho mail pana Hutky vyvolává pobavený úsměv:) http://www.blisty.cz…t/46727.html
Je to všechno složitější, Hutka si mohl (stejně jako spousta dalších, z nichž se to povedlo jen Krylovi) myslet, že se po návratu do vlasti stane "národním umělcem" a přepočítal se. Může to považovat za křivdu, faktem je, že pokud mu publikum ledaccost odpustilo jako "protirežimnímu bardovi", po převratu ta chuť zakázaného ovoce zmizela, a on se s tím prostě nedokáže lidsky vyrovnat. Přitom se to stalo spoustě lidí, kteří byli vnímáni také jako protirežimní a přitom byli mnohem talentovanější než on (kdoví, kde je konec třeba Dáše Voňkové?). Jarek Nohavica byl více na hraně, snažil se hrát s režimem nebezpečnou hru, a zadal si při ní. Osobně si myslím, že např. v kauze "donášení na Kryla" na něj neudal nic, co by StB už dávno nevěděla, ale to ho neomlouvá. Jisté pokání bych tedy od něj čekal, ale je vidět, že publikum mu odpustilo, logiku v tom nehledejte, spíše to, že Nohavica dokáže vzít svými písničkami "za srdce". Druhá věc je situace v našem šoubyznysu, kde musejí panovat otřesné poměry, v nichž se v médiích prosazují a umělecké ceny získávají relikty z totality, a mládí dostane šanci jen při nováckých talentových soutěžích, a pak se za nimi z 99,9% zavře voda. Nedostanou vůbec šanci v tomhle páchnoucím stojatém rybníčku.
Zdravím Jonáši. Vidím to podobně, ne-li stejně : )
>Osobně si myslím, že např. v kauze "donášení na Kryla" na něj neudal nic, co by StB už dávno nevěděla, ale to ho neomlouvá.Proč ne? Kryl byl mimo vliv StB, povšechné informace mu nemohly uškodit. Jesliže směnil tu kupku tehdejších protestsongů za informaci, že Kryl chce auto, byl to pro StB docela špatný obchod. >Jisté pokání bych tedy od něj čekal, ale je vidět, že publikum mu odpustilo,Před kým se měl kát? Před emigranty, kteří utekli? Před běžnými lidmi, kteří si většinově nedovolili ani pípnout? Před profesionálními placenými "disidenty", povětšinou agenty protistrany? Není se komu omlouvat, oběti jeho "zrady" neexistují, žádné nebyly. Ty jediné by měly právo na omluvu. Myslím, že lidé mu nemají moc co odpouštět a ví to. Nakonec současná úroveň popularity, získaná bez nějaké masívní mediální masáže, mluví za vše.
Dáše Voňkové zdaleka neni konec, dokonce na mikuláše vydala CD .. je to prostě okrajovej styl, stejně jako třeba Irena a Vojta Havlovi, Irena Budweisserová (kdo o ní ví, co odešla ze SQ) a řada dalších skvělých muzikantů, který nejedou v hlavnim proudu. Kdo hledá najde (a vejde v radost svou .. ale Sváťa už snad ani nezpívá ;-)Nohavica vyzradil asi jen tolik, co se dalo dozvědět v každý hospodě. To že zůstal na scéně bylo nejen pro něj, ale pro všechny mnohonásobně cenější, čili to nebyl špatnej kšeft. Akorát to nesmí posuzovat Rejžek nebo jinej kádrovák .. ono je to vůbec zajímavý, jak se někteří jedinci uměj ohánět stejnejma metodama, jaký za bolševika kritizovali.Alexi, zdravim též 🙂
Nejlépe to vystihl Karel Dolejší: http://blisty.cz/art/46715.html.
Re: G.P.Odkaz nefunguje…
Umažte tu tečku na konci:)
Ah, to jsem ve své lenosti přehlédl! : )(A přece nefunguje…)
Tak zkuste tohle:) http://blisty.cz/art/46715.html
Docela zajímavý program ČT1 o Hutkovi nazvaný 13. komnata z března 2006. Je to dost autobiografické, se svědectvím známých osobností a dozvíme se mj., že to Hutka neměl lehké ani v ČSSR, ani v Království holandském. http://www.ceskatelevize.cz…nata/
Sem něco napsal a odpovědělo mi to, že komentář čeká na schválení .. tak nevim čí a v jaký lhůtě. Ale ono je to celkem jedno. Zdravim, Alexi 🙂
Re: CnemoTak doslova jsem to nemyslel : )
Ten pořad o Hutkovi z ČT se mi líbil. S Terezou Brdečkovou jsem byl na několika mejdanech, když nám bylo 15, byla tehdy zajímavá, ale taky to o sobě věděla. Nemyslím, že bysme dneska byli kamarádi. Hutkův exil byl rozhodně jiný než můj, ale co se týče Kolína a Německa, tak jsem měl (a částečně stále mám) stejné pocity.
[22] Omlouvám se jonáši. Na blogu mám nastavena jistá bezpečnostní opatření proti otravným útočníkům. Občas ale stane, že některý zcela korektní komentář spadne do režimu schvalování. Za dobu existence Nautila se tak stalo tuším asi 3x. Pokud se něco takového stane, upozorněte mne prosím.Druhé straně mám docela slušnou sbírku zachycených odporností od úchylných grafomanů:)
OK, koukám že se to dokonce vylíhlo zhruba ve správnym místě 😉 — pár bílých krvinek se občas hodí. Ten TV pořad mi bohužel nepleje, ale těch Hutkových komnat pár znám, asi to taky nemá sám se sebou lehký ..
>asi to taky nemá sám se sebou lehký …Tak to bych docela věřil ale tenhle boj je jen jeho. Tedy jen do té doby, než začne nesmyslně kopat okolo sebe.
Jo dneska to fungovalo, dobrý — tak ho vlastně prej k emigraci zmanipulovala ta jeho druhá baba. No mně byla hned podesřelá, když ji začal vodit všude s sebou. Ale pořady jsou to hezký, to ani nevim o co přicházim, když nemam televizi.
[29] Tak to poslouchám … Za všechno může někdo jiný. Emigraci spáchala jeho ženská, emigranti byli snobové a dneska jsou lidé zase ubožáci, protože se mu neklaní.
Jo nějak tak — typickej fotbalovej názor 😉 doporučuju si pustit ještě vedle ze sloupečku Mišíka, jako kontrapunkt.
Ostrihat a poslat do fabriky! On tam rika, ze nikdy nechodil do prace a zaroven snad tech poslednich 11 let ani nic nevydal, nekoncertoval… tak kdo ho zivi paska lineho?
jaký nekoncentroval, dyť se někde koncentruje furt .. stačí si vyhledat programy. CD mu furt visej někde ty starý a nový si vydává samopalmo a prodává na koncertech, myslim že to ke skrovnýmu živobytí může stačit. Jako mu stačilo vždycky. A třeba k tomu má i nějakou holandskou penzi, věk už by na to měl.
Tady jsou "ohlasy písní šafránských", kdyby to někdo chtěl číst http://www.olivovniky.cz…autor=14