Štítky
Moto: Bakalářské studium není ve své podstatě vzdělávání, je to sociální program.
Před časem jsem uveřejnil malé interview s nejmenovaným profesorem VUT. Jeho názory už prorazily do mainstreamu a do hlavních politických stran, ale s motivací zcela jinou.
Konečně oficiálně slyšíme snadno zjistitelnou pravdu, že absolventi bakalářského studia jsou pro praxi naprosto nepoužitelní (o chemicích), což mohu to doložit vlastní zkušeností. Například bakaláři strojírenských oborů mají cenu jen v případě, že absolvovali také strojní průmyslovku a ne gymnázium. Ti mají totiž možnost na začátku kariéry používat své ucelené odborné středoškolské vzdělání a postupně praxí propracovat i k používání částí bakalářského vzdělání a stát se tak poměrně platnými pracovníky.
Také názor pana Münichalze jen podpořit, inflace vysokoškoláků je naprosto nesmyslná. V posledních dvaceti letech dostávají ve velkém tituly i studenti, kteří nemají ani na střední školu, studují naprosto bizarní obory a i to málo, co se teoreticky naučili, neumějí aplikovat. Je to nepředstavitelné plýtvání penězi i lidským potenciálem. Výsledkem budou vysokoškoláci na nízkých pozicích, jak se píše zde.
Objevují se také návrhy na snížení standardů ve vzdělávání. Ekonomové z NERVu navrhují nahradit druhý cizí jazyk studiem počítačů. Je zřejmé, že pravděpodobnost zvládnutí dvou cizích jazyků na základní škole je věc velmi slabá, už jen pro pochybnou kvalitu učitelů. Na druhou stranu není možné přeceňovat úlohu angličtiny, znalost němčiny je pro obchod s nejsilnější ekonomikou v regionu důležitější. Pokud by byl druhý jazyk nahrazen zlepšenou matematikou, studiem informačních technologií, dalších přírodních věd či základů ekonomiky, byl bych pro.
Ale požadavek téhož ekonoma na snížení kvalifikačních požadavků na učitele 2. stupně, je cesta do pekel. Samozřejmě, pokud na nelukrativním učitelském studiu končí průměrní a horší studenti, je otázka bakalářského nebo magisterského studia bezpředmětná. Já osobně bych se přimlouval za větší otevřenost školství lidem bez pedagogického vzdělání ale s odbornou kvalifikací. A to zejména na druhém stupni a středních školách. Není nic horšího, než když praktický předmět učí někdo, kdo v praxi nikdy nebyl. Osobně mi připadalo pikantní, že jsem mohl zcela bez omezení učit na vysoké škole ale pro střední školy jsem byl nekvalifikovanou silou.
Dalším problémem českého školství učební obory a maturitou (bizarnost zděděná z časů komunismu, vzniklá proto, aby dělničtí kádři a jejich vzdělání bojkotující dětičky dosáhli alespoň na maturitu) a privátní odborná učiliště, jejichž úroveň je víc než katastrofální. Maturita na učňáku je totiž zcela něco jiného než na skutečné střední škole, což se nakonec zjistilo i při zavádění státních maturit. Jaký smysl má stupeň vzdělání se dvěma zcela rozdílnými úrovněmi?
Privátní učiliště jsou zase pouhé stroje na peníze pro své majitele, podnikatele ve vzdělávání. Zhusta jsou studenti jen levnou pracovní sílou, která se ale v průběhu studia naprosto nic nenaučí. Nezapomenu na vyučence oboru stolař se zaměřením na výrobu nábytku, který nikdy v životě nedržel v ruce masiv.
Velmi bych přivítal diskusi o českém školství a snahu o pozvednutí jeho úrovně. Bohužel z většiny předložených názorů ční jeden hlavní motiv: snížit náklady na školství a to za jakoukoli cenu. Pokud to naši ekonomičtí „guruové“ vezmou opravdu od podlahy, bude to pro naše školství rána z milosti.
JO said:
školství je i přes precizní osnovy, výklad látky, praxi podivuhodně núčinné, v tom naprosto souhlasím s váma.Problém není ani v penězích, a ani v látce(jsou to jen informace), problém školství je , že jde mimo realitu.Pokud školy budou aplikovat informace na jejich reálné použití, tedy použití těchto inf.u žáků v reálu, pak české školství skočí pěkně daleko.Navíc hlavním kamenem úrazu je, že se děti neučí za 1 sebevzdělávání, to je mnohem důležitější než nosit jedničku a být připraven na vyučování. Pokud školství se překope na učení dětí se sebevzdělávat, budeme mít nejchytřejí lidí na planetě!!!!Neučit děti více se dívat na svět, než nosit 1, abýt na 100% připraven na vyučování.Učitelké musí sloužit jako prostředníci, a rodiče by se mohli sem tam zůčastňovat, nebo rovnou by měli být automaticky zapojení do vzdělávacího procesu svých dětí, a né jen být rodiči komandanty.Isami rodiče jsou hlavní překážkou budoucího úspěchu svých dětí, tím, že chtějí po nich glejty, nikoli schopnosti, dovednosti, a vlastní zájem o vše….Rodiče musí také přejít na dlouhodobou progresy života i s dětmi.Založme společné školy děti a rodičů…
gogo said:
prosím opravit VUT, ta čárka mně fakt trhá oči.
gogo said:
Vcelku souhlas, jen drobnost k těm bakalářům. V době mých studií to zaváděli a největším propagátorem na naší škole byl vedoucí katedry IVT (počítače). Tam to mělo opodstatnění, protože praxe nežádala lidi se znalostí unixu, regulárních výrazů, schopných napsat kompilátor … stačily základy algoritmů, html, jeden dva jazyky a mohli jít mastit stránky a nové nástroje se lépe naučili v praxi.Marně jsme mu vysvětlovali, že jsou výjimka, že ostatní obory vyžadují skutečné znalosti určité hloubky, jinak je to k ničemu. Že když on nepotřebuje matematickou analýzu (učila nás dáma, která jej nechala v době jeho studií prolézt jen z milosti), že pro nás je to naprostá nutnost ….Za pár let jsem se potkal s vyučujícím, který nás měl kdysi na základy zpracování signálů a systémů. Zavzpomínali jsme a se smutkem v hlase mi řekl, že dnes by tohle učit nemohl tak, jak jsme to dělali a testy co jsme psali by si vůbec nemohl dovolit dát – to by 3/4 studentů vyrazil.Inflace vzdělání je zřejmá a vidím to i v tom, co chodí za lidi na pracovní pohovory.
cnemo said:
>Marně jsme mu vysvětlovali, že jsou výjimka,Nejsou výjimka, jen u nás se pod pojmem IT specialista míní člověk dělající datařinu, konfigurující síť a instalující Vokna. Nikdo tehdy nepředpokládal, že by čeští absolventi měli řešit špičkové aplikace (nikoli marketingové švindly typu SAP), vyžadující hluboké matematické pochopení. >to by 3/4 studentů vyrazil.Hřbitovy jsou plné optimistů:)
andy said:
Inflace vzdělání je zřejmá – vidíte, jak to ti vaši prófové všechno zvorali- studenti dělají to, co jim dovolí škola, ne naopak. Nebědujte nad žáky, ale nad profesory a rektory.BTW, vysloveně postrádám aktuální rozhořčení nad Havlovo bombardovacími sny.
gogo said:
Běduju nad tím, jak byly nastaveny podmínky pro školy. Samozřejmě leží díl viny na učitelích – mohli samozřejmě půlku lidí zlikvidovat, ostatně když jsem nasoupil já, během dvou let skoro půlku ročníku zrušili. Pak byl velký tlak na kvantitu, odvíjelo se od toho financování a ze schůzí si pamatuju, jak se ústavy přetahovaly o "ovce".Ale nevím o tom zase tolik, abych mohl posuzovat příčiny. Výsledek je ten, že se nároky a kvalita snížily.
cnemo said:
>Inflace vzdělání je zřejmáNo, nenazval bych to přímo inflací vzdělání, spíš inflací titulů. >Nebědujte nad žáky, ale nad profesory a rektory. To je jistě pravdy. Jenže ke zhoršování vedly nastavené podmínky. Na nižších vzdělávacích stupních destrukce učitelské autority, "inovativní", ideologicky motivované reformy pořád dokola, zmasakrování základní škol víceletými gymnázii… Na žádném stupni se žáci nenaučí, to co by měli a na dalším se to dohání. Za většinu těchto věcí kantoři nemohou. Je to zvláštní, že přes všechny ty ideologická a technická omezení (nebyl internet) vzdělávací systém za bolševika fungoval podstatně lépe, než dnes. >ostatně když jsem nasoupil já, během dvou let skoro půlku ročníku zrušili. No a v tom je ten problém. Ti lidé se na tu školu neměli vůbec dostat, to je strašné plýtvání časem a penězi.
gogo said:
Já jsem nastupoval právě v roce 1990, kdy se dostávaly novinky na světlo boží, často totální hovadiny. Nás tehdy nabrali cíleně víc s tím, že první rok půjde o "prodloužené výběrové řízení".Později se tato strategie z finančních důvodů přetavila v produkci (seriových) bakalářů – to byli ti, co by se normálně buď nedostali nebo vyletěli po prvních dvou semestrech. A koncem 90. let byl velký tlak na to, aby měli všichni nějakou tu vysokou školu a začala zlatá éra středních a vysokých učilišť. Docela paradoxně nám na pohovory chodí lidé i s velmi špatnou angličtinou, i když právě tu se všichni učili od ZŠ, pokud to stihli vzhledem k věku.
Vodník said:
[5] > BTW, vysloveně postrádám aktuální rozhořčení nad Havlovo bombardovacími sny.S tím přišel první Yamato: http://yamato-san.blogspot.com…mlNejvíc to ale si prodiskutují OM: http://www.outsidermedia.cz….aspx
Milan said:
Jo, je to špatné a bude to ještě horší.http://zpravy.idnes.cz…tudium_barV rámci "diskuse ke zkvalitnění školství" se usilovně hledají způsoby, jak ho úplně zlikvidovat.To, co MŠMTV podle odkazovaného článku připravuje, je vlastně totéž, co provedl uzavřením českých vysokých škol Hitler: v Čechách a na Moravě už vysoké školy nebudou.Místo vysokých škol bude dvouleté pomaturitní studium, které bude stačit k získání doktorátu, bude-li doplněno nějakou praxí.