Štítky
Byl jsem velmi nadšen novým webem Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Hned mne napadlo zde vystavené informace lehce statisticky zpracovat.
Cílem je zjistit, která společnost či obchodní řetězec nejvíce škodí českému obyvatelstvu. Je-li problém v krámku s ročním obratem 20 milionů je to něco jiného, než když se nejakostní, falšované či dokonce nebezpečné potraviny prodávají v řetězcích s obratem v desítkách miliard. Pro soutěž Zlaté prase jsem navrhl tzv. travičský index Tt, který je definován následovně.
Tt = Nt . O
kde
Nt je počet nalezených závadných potravin (můžeme rozdělit na kategorie nejakostní, falšované, nebezpečné či všechny závady)
O je obrat firmy v miliardách Kč u plynulém roce (resp. roce, v němž jsou známy poslední výsledky)
t čas sledování, v budoucnu to bude buď měsíc nebo rok
Všimněme si, že index je konstruován tak, aby ukázal míru poškozování celé české společnosti. Předpokládá, že nalezené závadné potraviny se pravděpodobně prodávají i v ostatních prodejnách řetězce.
Ceny budou udíleny ve 3 kategoriích:
Podvodník (PD) – v Nt budou započteny pouze falšované potraviny
Travič (TR)- v Nt budou započteny pouze nebezpečné potraviny
Zlaté prase (ZP) – v Nt budou započteny všechny závadné potraviny (nejakostní, falšované, nebezpečné)
Uvědomuji si, že navržená metodika není zcela dokonalá, nezohledňuje počet kontrol v jednotlivých prodejnách, ani celkovou četnost kontrolních aktivit. Nicméně předpokládám, že Inspekce provádí svá šetření poctivě a profesionálně a jejich četnost je rovnoměrně rozprostřena po celém maloobchodním trhu.
Protože velké řetězce prodávají nejen potraviny, může být jejich podíl na potravinářské trhu zkreslen. Data jsem získal z toho článku a Kaufland a Lidl jsem rozdělil podle této informace a Penny a Billu v poměru roku 2010 (samostatné údaje jsem nenašel). Coop byl vynechán, protože nejde z webu jesnoduše vyfiltrovat. Máte-li někdo přesnější data není problém výsledky přepočítat.
Výsledky prvního zkušebního kola soutěže o Zlaté prase za období 13.6. až 11.7.2012 jsou tedy následující:
Počet závad | Body | Pořadí | |||||||||
Řetězec | Obrat | NJ | F | NB | Celkem | Podvod | Travič | Prase | PD | TR | ZP |
Tesco Stores ČR | 51,0 | 8 | 9 | 27 | 44 | 459 | 1377 | 2244 | 1 | 1 | 1 |
Schwarz ČR (Kaufland) | 44,1 | 5 | 5 | 15 | 25 | 221 | 662 | 1103 | 2 | 3 | 2 |
Ahold CR (Albert) | 44,0 | 4 | 3 | 17 | 24 | 132 | 748 | 1056 | 4 | 2 | 3 |
Rewe ČR Penny Market) | 30,4 | 1 | 6 | 16 | 23 | 182 | 486 | 699 | 3 | 4 | 4 |
Schwarz ČR Lidl | 21,4 | 3 | 2 | 2 | 7 | 43 | 43 | 150 | 5 | 8 | 5 |
Spar ČR (Interspar, Spar) | 14,1 | 0 | 2 | 11 | 10 | 28 | 155 | 141 | 6 | 5 | 6 |
Makro Cash&Carry ČR | 32,5 | 1 | 0 | 2 | 3 | 0 | 65 | 98 | 9 | 6 | 7 |
Rewe ČR (Billa) | 23,0 | 1 | 1 | 2 | 4 | 23 | 46 | 92 | 8 | 7 | 8 |
Globus ČR | 27,0 | 0 | 1 | 1 | 2 | 27 | 27 | 54 | 7 | 9 | 9 |
Absolutním vítězem, hrdým nositelem titulu Zlaté prase a současně vítězem kategorie Podvodník i Travič je zcela bezkonkurenčně a s obrovským náskokem řetězec Tesco Stores ČR. Ve srovnání s ostatními řetězci vypadá jako zločinecká organizace, snažící se otrávit české obyvatelstvo. Hodnoty jsou ale známy pouze za krátkou dobu a uvidíme, zda to nebyla jen shoda okolností. Nicméně jsem docela rád, že jsem poslechl vlastní zkušenosti a již asi tak 5 let si produkty této firmy odříkám.
Jsem připraven na věcnou kritiku, která mi pomůže upravit hodnotící kritéria tak, aby byla lépe vypovídající. Tak s chutí do toho!
Miroslav 'Yamato' Hylš said:
Nepochybně je to značně nepřesné, přesto by to alespoň rámcově sedět mohlo.
Náskok Tesca je epický a vskutku asi nepříliš překvapivý 🙂
Docela překvapivě positivní výsledky Lidlu a Billy! Ale všiml jsem si zvláště u prvního relativního zlepšení v poslední době.
Na Kaufland si u nás v Trutnově kupodivu nemůžu nijak výrazně stěžovat. Ale asi to bude i mou vysokou rozcapeností a s tím souvisejícím přebíráním, kontrolováním a odporem k nakupování obarvených gelů, separátů atd.
Stan said:
Myšlenka skvělá, ale nemělo by se to spíš dělit? Obrat/počet závad? A možná předtím zjistit, jestli jsou všechny řetězce kontrolovány stějně často, např. Obrat/počet kontrol celkem…
Pokud se to násobí, je to spíše kvantitativní ukazatel, vyjadřující množství ošizených či otrávených občanů ČR, pokud se to dělí, je to kvalitativní ukazatel – množství ošizených či otrávených občanů na 1 mld. obratu.
A pak to vyjde realističtěji – ty slušnější Billa, Globus, Makro, za nimi Lidl (asi v tom umí chodit, jako ve všem, nebo měl kliku), a pak ten zbytek, který stojí víceméně za hovno celý.
xcnemo said:
Nikoli Stane, průser se násobí počtem opakování. Hledám největšího traviče českého národa, ne absolutní kvalitu jednotlivé prodejny. Je to jako u pitné vody. Požadavky na zásobování menšího počtu lidí jsou benevolentnější, než velkého. Rozhodující je míra nebezpečí.
U Makra a Globusu to může být pravda. Mimochodem Makro je jediný market, kde si troufnu koupit maso. V Lidlu jsem ještě nebyl, jestli firma neumí zajistit staťák pro svůj typový barák a on pod sněhem spadne, nemůže dělat něco tak složitého, jako je prodej potravin. Ale podle zpráv insiderů kvalita potravin není špatná, pokud má potravina nepoškozený obal (prý hlodavci:)
Stan said:
Představme si hypoteticky 2 prodejce, u nichž sledujeme stejně dlouhé období t:
Prodejce A má obrat 1 mil. Kč a byly u něj v období t provedeny 2 kontroly, které zjistily 3 závady. Prodejce A má kapitánův sumární travičský index 0,003.
Prodejce B má obrat 100 mld. Kč, bylo u něj v období t provedeno 10 kontrol a zjištěny 3 závady. Prodejce B má kapitánův sumární travičský index 300 a stává se hrdým držitelem titulu „Zlaté prase“.
Ke kterému z nich zítra půjdete na nákup, když nebudete mít jiný výběr?
xcnemo said:
Prodejce A nic neovlivní a napáchá daleko méně škod, než B. Ty 3 závadné potraviny byly prodány milionům spotřebitelů. Prodejce B je pro společnost o 4 řády nebezpečnější a proto je index takto konstruován. Hledám totiž viníka katastrofálníího stavu potravin na českém trhu.
Stan said:
Kapitáne, to by muselo platit, že když kontrola zjistí plesnivý taveňák v Tescu v Plzni, tak je plesnivý ve všech jejich prodejnách po celé republice. Z toho mi plyne, že to chce více promyslet, a že by člověk musel vědět, jestli kontrola zjistila závadu na 1 ks zboží, nebo jestli byla vadná či zfalšovaná celá šarže.
A k mé nezodpovězené otázce, já osobně půjdu radši k prodejci B, tam je menší pravděpodobnost, že koupím závadné zboží.
xcnemo said:
>že když kontrola zjistí plesnivý taveňák v Tescu v Plzni, tak je plesnivý ve všech jejich prodejnách po celé republice.
Při centrálním zásobování prováděném v řetězcích je to velmi pravděpodobné, nebo minimálně je to nutné předpokládat. Jde-li o falšování pak jde minimálně o celou šarži, spíše však o celý výrobek.
Velmi se mi líbí výmluvy na „selháni jednotlivce“. Vzhledemk tomu, že se nálezy tak výrazně liší podle firem, je to zcela jasně systémová věc, kontroly kvality a firemní kultury.
xcnemo said:
Z přeložených dat to nemůžete rozhodnout. To je třeba vzít počet položek sortimentu, to pro Vás osobně určuje pravděpodobnost špatného nákupu.
Ale přiblížím to jeětě jinak, je to jako při výpočtu radiačního zatížení populace. Je-li pravděpodobnost úmrtí z danné dávky 1 promile, pro Vás to nic neznamená. Ozáříte-li tak 1e6 lidí, máte 1000 mrtvých.
AndyO said:
Zboží se do řetězců nedodává ani plesnivé, ani jinak zkažené, jen výjimečně chybně značené- a když říkám výjimečně, myslím to doslova. Vina je výhradně na těch obchodech.
Pro výstrahu každému, kde se najde nějaký plesnivý humus opakovaně místo pokuty pozastavit činnost v provozovně…ale to by muselo být právně ošetřeno, jinak by se ČR nedoplatila na náhradách.
Tribun said:
Dávám tomu webu rok, maximálně dva. Pak se někomu podaří ho zavřít pro poškozování dobrého jména a omezování svobody podnikání.
xcnemo said:
Samochvála smrdí, ale jinak za vás nikdo neudělá:) Travičský index již pronikl i daleko za palubu Nautila:) http://www.vseovareni.cz/magazin/web-inspekce-odhaluje-potravinove-zmetky/
bara said:
dobrý :))
xcnemo said:
ČTK trochu se zpožděním a navíc ještě neobjevili travičský index:) http://www.financninoviny.cz/zpravy/na-webu-s-nevyhovujicimi-potravinami-ma-nejvetsi-zastoupeni-tesco/817790?utm_source=rss&utm_medium=feed
Pingback: Zlaté prase: průběžně k 31.7. « Nautilus II