Štítky
Můj známý dostal elektromobil za účelem propagace. Byl první z lidí co znám, a tak jsem se ptal, jak se mu to líbí.
Vyjádřil se velmi skepticky a stručně:
1. Miniaturní autíčko stojí asi jako méně vybavený Superb
2. „Pokud mám vůbec někam dojet, nemohu topit“
A tak netopil a v tomto počasí to odležel.
Můj soukromý závěr nejen na základě těchto informací je, že tudy patrně cesta zatím nevede a ještě dlouho nepovede. Potřeba vytápění zatím vylučuje použití čistě elektrického řešení, minimálně v našich zeměpisných šířkách. Mělo mi to dojít dříve, že celá ta propagace elektromobilů je jen mlácení prázdné slámy stejně, jako většina zázračně „ekologických“ řešení. Ďábel je skryt v detailu.
Předpokládám, že to bylo klasické miniauto, které předělali na elektromobil. Jestli tudy vede cesta, tak po ní jde akorát Tesla Motors.
Ani pořádně nevím, co to má,myslím nějaký malý Peugeot
Navíc některé další inovace působí protichůdně – u nás například fotovoltaické články.
Topení bývalo náhodou diskutované docela často a nejlepší argument zastánců byl ten, že přece není problém instalovat nezávislé benzínové topení.
To je dobrý vtip, to topení, místo odpadního tepla:)
Já jsem se el. auty nikdy moc nezajímal, tak pro mne tato praktická zkušenost byla objevením Emeriky:(
Tam přece není hlavní problém dojezd a trvanlivost baterek. Hlavní problém je v tom, že to auto nic neřeší. Prostě se ty externality jako znečištění a podobně přestěhovaly na místo, kde se ta energie vyrábí, ale zůstaly stejný. A to vůbec nemluvím o tom, že si koupíte krám ve kterém je metrák Lithia, jehož rafinace, resp. výroba těch baterií, je energeticky tak náročná, že nedojde k vyrovnání energetický bilance za celou dobu životnosti toho křápu. Navíc, Li-Po baterie mají takovej debilní sklon vybuchovat při zkratu.
Ale no tak, mene pocitove demagogie bych prosil. Elektrina skutecne je idealni, az na ten problem se skladovanim. Je idelani protoze je univerzalni a da se lehce premenovat na ruzne dalsi formy energie, temer beze ztrat. Z teoretickeho hlediska je jasne, ze prave tudy cesta VEDE. Samozrejme, dabel je skryty v detailech a na ty je se nutno zamerit, v tomto pripade tedy na zvyseni kapacit baterii.
Jinak nikdo prec nerika ze tu elektrinu pro elektromobily musime vyrabet v elektrarnach spalujicich fosilni paliva, ze? Jaderne elektrarny pro to budou idealni. A ta moznost globalniho vyuziti akumulatoru v elektromobilech na stabilizaci energeticke site je take dobry bonus.
Vtip je v tm, ze pri pouziti nejakeho paliva X (benzin, zemni plyn, vodik, stlaceny vzduch, ruzne umele chemicke smesi…) je nutno cely retezec az k samotnemu automobilu prizpusobit technologiim spjatym s palivem X, zatimco u elektriny, idealniho prostrednika prenosu energie, pak staci menit technologii jen v samotnych elektrarnach, ve velkem meritku a tedy relativne ucinneji a celkove vyhodneji.
To mj, znamena, ze i pri konzervativnim pristupu vyroby elektriny jen v tepelnych elektrarnach spalujicich fosilni paliva se usetri, nebot velke generatory a kogeneratory v nich jsou mnohem ucinnejsi nez spalovaci motory v automobilech (kde jsou teploty urcujici termodynamickou ucinnost prinicipalne omezeny uz jen napr. relativne velkymi povrchovymi efekty (oproti velkym generatorum v elektrarnach), nebo problememm spalovani dusiku a vytvareni jeho nebezpecnych oxidu, problemem prachovych (nano)castic a dalsi…
Je zkratka nutno zapracovat na zpsobech ukladani elektriny. Nicmene i dnes, napr. s technikou rychle vymeny celkych bateriovych bloku lze tento problem do zacne miry resi.
To benzinove topitko je sice ponekud trapne, ale vzheledem k tomu ze jde o docasne omezeni to neni zas az tak strasne, i tak by umoznovalo vyrazne snizit spotrebu paliv pri zachovani vyhod elektromobilu (pri spalovani se enerige benzinu vyuzije stoprocentne, narozdil pri jeho neucinne premene na mechanickou energii) a samozrejme to nemusim spalovat pri kdovijakych teplotach a v ruznych silenych mechanismech, tj. vaha zanedbatelna. A klidne se tam muze spalovat napr. alkohol ci jine organicke / obnovitelne zdroje (na to topeni to stacit bude).
Jeste k bodu 1., to ze je elektromobil zatim drahy neni chyba elektromobilu ale chyba masivnich subvenci a existujici globalni produkcni infrastruktury pro vozdila se spalovacimi motory.
K one nebezpecnosti lithia – benzin take boucha a hori. A prave vyhoda elektriny spociva v tim, ze se, jakozto na konkretni forme hmoty znacne nezavisla forma energie da uchovavat stale lepsimi a lepsimi zpusoby, zatimco kdyz mate napr. benzin nebo vodik atd., tak z fyzikalne-chemike podstaty konkretniho drhu paliva mate jedno reseni se kterym se az tak moc uz delat neda. A ma jakbychtak rekl mnoho „specifik“. Napr. ty vysokotlake ci kryogenni nadrze na vodik, to bude jiste pri dopravnich nehodach a parkovani nejen v podzemnich garazich zdrojem mnoha divacky uspesnych efektu. A to nemluvim o tom ze vodik pomalu prolina diky male velikosti molekul prakticky vsemi materialy a zkrehcuje je, ze hori prakticky neviditelnym plamenem ale zato velmi horkym, a ze jde o sklenikovy plyn, takze pri planovanych ztratach cca 10% (na hranici ekonomicke rentability ) by ho uniklo do atmosfery tolik ze by to bylo horsi nez CO2 z fosilnich paliv.
Nejprve trochu OT: Je-li něco obnovitelného, pak to určitě není zdroj:) Znám jen jeden takový, říká se mu perpetuum mobile a bohužel neexistuje a ani existovat nemůže:) Použije-li někdo v diskusi pojem OZ bez toho, aby jej vybavil náležitě posměšnými uvozovkami, je z mého pohledu diskvalifikován a měl by vrátit své diplomy včetně maturitního vysvědčení:)
Není sporu o tom, že elektřina by mohla být ideálním řešením, kdyby… Souhlasím s tím, že je účinější stacionární primární zdroj energie, než ten na kolečkách, že účinnost přeměny elektřina na m. práci je vysoká, že vodík je z mnoha důvodů nesmysl atd…
Ale je tu to kdyby. A my ji opravdu rozumným způsobem skladovat neumíme a zatím není světlo na konci tunelu. Do doby vyřešení se nemá smysl o elektromobilech bavit, to je můj osobní závěr.
Já stejně pořád chovám naději, že se jednou podaří vyrobit takové palivové články, které budou mít slušnou životnost a cenu a k tomu způsob uchování vodíku, aby mělo auto přijatelný dojezd a odpovídající bezpečnost. Pak bych vyráběl vodík z těch nešťastných solárních panelů a větrníků, když už je máme a poháněl jím jak auta, tak třeba i notebooky a další mobilní zařízení, co jsou limitovaná baterií.
Vyrobit něco tak čistého jako elektřina (s relativně nízkou činností) a potom tu energii opět poslat přes tepelné stroje? To nezní moc dobře
Ze standardního zdroje by to byl samozřejmě nesmysl. Když by se ale postavily (nebo leckde už stojí) sluneční elektrárny, jejichž elektřina je z hlediska distributora zdarma drahá, mohly by produkovat aspoň něco offline.. v tomto případě vodík. Neřeším teď dotace, ale čistě technicky – panely jsou bezúdržbové, životnost pár desítek let mají, jejich cena klesá a ještě bude klesat. Vidělo by se, jestli by byl takto vyrobený vodík spolu s palivovými články a způsobem uchovávání (tady doufám v pokrok, ty dnešní metody nejsou nic moc) konkurenceschopný chemickým akumulátorům. Já si myslím, že ano. Minimálně ve specifických aplikacích, kde není problém s objemem anebo kde se žádá vysoká spolehlivost.
Účinnost toho celého řetězce by byla samozřejmě nízká, ale ta energie je zase „zadarmo“, když je ze Slunce. Kdyby se tahle cesta osvědčila a našly se technologie pro uchovávání a zlepšily ty články, třeba by to nakonec byla i jakási náhrada přečerpávaček.
Palivový článek není tak úplně tepelný stroj, minimálně ne mechanický.
Nejsem takový optimista. U energie je důležité za jak velkou entropii ji získáme.
1. Pokryjeme planetu křemíkovými čipy
2. K tomu zařízení na výrobu, skladování H2, transport a distribuci
3. Hodně zařízení bude mít vysokotlaké nádrže H2. Jakého-li požáry a havárie budou daleko nebezpečnější (viz LPG, žena to se štěstím přežila)
Otázka palivového článkem je až ta poslední. H2 není zrovna dobré médium. Energie ze slunce bude vždy extenzívní zdroj, pokud se to má masově používat, mělo by to být něco extrémně levného, zdravotně neškodného a biologicky rozložitelného. Tam je podle mne jádro problému
Preji hezke Vanoce a vse nejlepsi do Noveho roku 🙂
Také Vám přeji pěkné Vánoce.
Tohle je pecka:
http://www.autoforum.cz/predstaveni/trapi-vas-kratky-dojezd-elektromobilu-priprahnete-vozik-s-generatorem/
Elektromobil za sebou táhne na vozíku benzínový generátor.
To je geniální, na to budou určitě dotace:)
Ve mně vždycky vaří krev. Celá průmyslová odvětví se przní kvůli pár nahlouplým nedoukům, kterým ale nechybí sebevědomí zavádět nesmyslné regulace.
Už jsem ve vzteku koketoval s myšlenkou se nechat zvolit do EP a říct jim to tam od plic, jako to dělává Farage. Anebo podpořit svoji argumentaci vidlemi.
Když o tom tak přemýšlím, tak je to vlastně takový zvláštní hybrid:)
Gogo a buďte rád, že nevíte, co se děje v energetice. Já jen nahlédl pod povrch – nepředstavitelné. To je řízená destrukce.
Je úplně jedno, co byste jim řekl, jsou odolní a otrlí. Vždyť třeba o tom průseru s biomasou ví oficiálně už minimálně 5 let a stalo se něco? Ne, dál tu idiocii platíme. Obávám se, že jediné argumenty, kterým mohou rozumět jsou opravdu na špičkách vidlí:)