Štítky
Je sice pravda, že jsem proti telefonickým „spammerům“ docela dobře chráněn, ale občas někdo pronikne.
Hůře chránění jedinci, jejichž čísla jsou veřejně vystavována na internetu, jsou obšťastňováni až několika hovory denně. Škála parazitů je široká, od „investičních“ firem až po „humanitární“ neziskovky.
Asi jako všichni jsem vyzkoušel různé metody, od okamžitého zavěšení (často otravují ještě jednou), přes přívětivé odmítnutí (ozve se jiný blb ze stejné firmy někdy v budoucnu) až ke sprosté nadávce (ztráta času a rozhození osobní pohody, ale bývá to definitivní). Zjistil jsem, že nejjednodušší je reagovat na obvyklé úvodní prohlášení typu: „…v rámci zvýšení kvality služeb je hovor monitorován…“ hláškou „Monitorované hovory nevedu!“. Otrava je zmaten, nemá připravenu odpověď a recidiva je minimální. Jak to řešíte Vy?
gogo said:
Ono dost záleží na situaci volaného. Ale dejme tomu, že vás otravný telefonista zastihne při odpočinku na terase. Nikam nespěcháme, nic neřešíme a jsme v dobrém rozmaru.
Za cíl máme stav, kdy nám teleoperátoři nevolají.
Nejprve je potřeba se rozhodnout, zda chceme proti teleotravům bojovat, nebo s nimi minimalizovat kontakt.
Pokud to druhé, tak je nejlepší sehnat si jejich čísla a ta si zablokovat. Každý následující hovor pak típnout ihned a číslo přidat na black list.
Pokud chceme bojovat, můžeme tak činit buď jako aktivista, kdy budeme držet hladovku před parlamentem s požadavkem na nový zákon, který telereklamu formou náhodného výběru zakáže pod trestem smrti. Domnívám se nicméně, že ta smrt by spíš potkala toho hladovkáře.
Pak tu máme odboj navýsost individuální, partyzánský, který vedeme sami proti přesile placených operátorů s rozjásaně pražáckým dialektem. Na jedné straně chceme poškodit firmu tak, aby se jí tyto praktiky přestaly vyplácet, na straně druhé jsme ale solidní pánové a je nám proti vůli jakákoliv hrubost a sprostota. Ani otravný týpek s naučenou frází typu „mějte hezký den“ nás nepřinutí se snížit ke křiku nebo vulgaritě, navíc vůči oběti školsko-hospodářského zázraku 21. století by nás to ani netěšilo. Nejspíš ttiž mluvíme s absolventem renomované university graduovaném v oboru rekreologie či vysokého učení Václava Havla.
Tedy je třeba si zachovat styl, ale přitom učinit situaci pro otravnou firmu krajně nevýhodnou. Otravové, fungující na tržní bázi, jsou pravděpodobně placeni za uskutečněné obchody. První zásadou je tedy neuzavírat obchod. To samo o sobě ale nestačí. Předpokládám, že prosperita je daná jistým poměrem volaných k uloveným a ulovených za směnu. Tj. buď snížit poměr, nebo počet volaných za směnu. Jak se projeví naše chování?
0. uzavřeme obchod
– to je cílem nepřítele. My to dělat nebudeme, ale očividně jsou lidi, kteří tuto strategii používají. V podstatě oni jsou přeneseně našimi protivníky.
1. Ihned típneme
– druhá nejlepší možnost pro nepřítele. Deal se nekonal, ale stálo ho to jen minimum času a jedno volání (beztak mají na hovory paušál, takže jim ani nenaskakuje koruna za spojení hovoru). Operátor řekl jen půl textu, hlasivky si neopotřeboval, nemusel pít, psychicky zůstal v pohodě, do 10 sekund mu připojí další číslo.
2. Seřveme, vynadáme, típneme
– jako 1, přičemž slabší kusy můžeme vyděsit a práci jim znechutit. Výsledkem může být nižší zájem o tuto práci a tím i vyšší výdělek pro ty zbylé. Myslím ale, že zkušení opeátoři si zvyknou. Metoda vhodné jen pro diagnostikované choleriky a nerváky jako terapie. Kdo se potřebuje vyřvat, teleoperátoři jsou asi nejlepší figuranti.
Nic pro decentní pány.
3. Odmítnout a požádat o vyřazení z databáze. Případně vyhrožovat žalobou.
– Metoda účinná snad ve výjimečných případech. V praxi si firmy nakupují kontakty z nemocnic, státních úřadů apod. a pak s nimi obchodují. Někdy generují čísla náhodně. Pokud by existoval monopol, pak by snad mohlo nějaké vyřazení fungovat, ale v praxi je to chiméra. Tuto strategii lze užít maximálně jako doplněk.
4. Různé formy recese.
– můžeme se hlásit jako šéfové nejrůznějších institucí, skladníci, polodementi… jednou jsem se hlubokým a veledůležitým hlasem zeptal, kde sehnal toto konspirační číslo. Že to někdo šeredně odskáče, protože tím byla ohrožena akce. Požádal jsem o jméno operátora a firmy s kompletní adresou .. hovor vypadl.
Nebo se můžete ohlásit v jiném jazyce. Vhodné zejména pro operátoy „Ou tů“ nebo jiné firmy, vyslovující svoje obchodní jméno nečesky.
To je samozřejmě metoda pro poloblázny nebo úchyly a předpokládá jistou formu zábavy na straně volaného.
5. Vést nekonečný hovor
– tohle je asi jediná metoda, vedoucí k cíli
Na straně teleotravy blokujeme operátora, jenž pak nemůže volat dalším obětem. On sám po přečtení povinného textu je nucen k dalšímu hovoru, musí odpovídat, vysvětlovat, často opakovaně totéž a to vše s vědomím, že je hovor nahrávaný, tudíž je pod obrovským tlakem. Nesmí to vzdát předčasně, vypěnit .. pokud se to stane běžnou praxí, drasticky se sníží výtěžnost. Bude potřeba školení, aby operátoři zavčas skončili hovor a zároveň nebyli popotahovaní.
Nevýhoda – stojí nás to čas a jisté úsilí.
V praxi. Zvednu, dám telefon nahlas a odložím. Až ztichne, nakloním se a požádám o zopakování. Poté, pokud jsem postřehl nějakou informaci, požádám o vysvětlení. Atd atd… lidé s hereckým talentem mohou sehrát etudy typu dementní důchodce apod… což se blíží bodu 4. Herectví není ovšem podmínkou, stačí úplně slušně klást netriviální otázky (nikoliv typu ano/ne), které vedou k obsáhlé odpovědi. Podmínkou je udržet adekvátní tón hlasu.
5-a Automatická varianta nekonečného hovoru.
– zatím nevím o žádné reálné aplikaci, ale mělo by to jít provést. Nazvěme ji Autopilotem.
Operátor zavolá a poté, co jej identifikujeme jako operátora, přepínáme svůj chytrý telefon do režimu autopilota. Aplikace má sadu vhodně volených replik, které vyvolá kdykoliv hlas na druhé straně ztichne. Cílem je udržet operátora u aparátu co nejdéle, aniž by tento poznal, že se baví s plechovou hubou. Postupem času by aplikace byla schopna rozpoznávat jednotlivá čísla a k nim příslušná témata, podle toho volila repliky a měřila čas spojení. Na AppStore by byl samozřejmě žebříček nejdelších hovorů. Další vylepšení by mohlo spočívat v rozpoznávání řeči a sémantická analýza. Tím by se vylepšila kvalita replik.
Nevýhoda – žere to baterku a možnost, že tentýž autor bude nabízet Kontra-Autopilota pro telefonní operátory.
Téma vhodné pro prakticky založení IT hračičky, nebo teoreticky založené IT analytiky, zabývající se umělou inteligencí. Zejména při implementaci KontraAP velmi zajímavý úkol zjistit, zda mluvíme se strojem nebo člověkem.
Mně nevolají často a když už, často se trefí do naprosto nevhodného okamžiku, kdy mi nezbývá než hovor típnout.
Když mě ale zastihnou např. při zevlování na webu, volím č. 5.
xcnemo said:
:)) Pošpásoval jsem si s jednou firmou nedávno. Můj telefon byl omylem označen jako mobil kurýra a tak jsem měl údajně něco doručovat. Když mi asi po 3tím telefonátu na firmu, že je to omyl, zavolal další nešťastník, tak jsem mu řekl, že firma zkrachovala a jeho zaplacené zboží se stalo součástí konkurzní podstaty:) Od té doby mám pokoj:)
Leon Kreutzfeld said:
Myslim, ze vetsina respondentu pruzkumu dosud nedostava dostatecne mnozstvi nevyzadanych hovoru. Jinak by nemohli slusne odmitnout, pripadne si delat srandu.
Z toho usuzuji, ze Ceska republika je dosud oblasti, kam se v oblasti telemarketingu vyplati investovat.
xcnemo said:
Asi ano:) Nicméně já podle četnosti zahraničních nabízečů akcií detekuji přicházející krize. Naprosté šílenství propuklo v roce 2008 a 2009.
Leon Kreutzfeld said:
No vidite kapitane, a kdybyste tenkrat nezavesil, mohl jste levne nakoupit a dneska draho prodat. 2008 – 2009 byl S&P 500 kolem tisicovky, dneska jsou to 2000.
xcnemo said:
Leone, smůla, nejsem hráč. Věnuju se jiným věcem a mám jedno heslo, odkoukané z filmu: aspoň podpis na asfalt:)
Nerevar said:
Typické. Čech, který se naštve na Pánaboha, zastřelí kostelníka. Čech, kterého obtěžují praktiky nějaké firmy, zchladí si žáhu na někom z call-centra.
gogo said:
Opravdu? Podle hlasování jsou na operátora agresivní jen 2 ze 14, 6 jich pouze slušně odmítne. To mi připadá jako poměrně holubičí chování.
Jakpak to dělají Nečeši – poučte nás !
xcnemo said:
Ale pravda, hlasování dopadlo velmi „krotce“.
xcnemo said:
Vzhledem k tomu, že Pánbůh se jinak, než přes faráře/kostelníka neprojevuje, je jejich zastřelení naprosto logické:)
U otravy u telefonu je to ještě jasnější. Je svobodný a svéprávný člověk, je na něm, zda bude dělat otravujícího parchanta nebo ne. Na majitele služby nedosáhnu, tak je možná se vyřádit na jeho otrokovi. Negativní emoce pošlu dál, mě se uleví a ať se on z toho třeba … 🙂 Třeba z toho bude mít časem alespoň žaludeční vředy:)